marți, 27 ianuarie 2009

ULTIMUL BORDEI DIN ORASUL GIURGIU



Giurgiu, Str. Tudor Vladimirescu, Nr. 69 - locul in care nici o casa nu se inalta falnic, curtea in care nici o fereastra nu se vede peste gard! Ai putea spune ca nu locuieste nimeni acolo, daca nu ai vedea batranii de la poarta care stau fiecare pe scaunelele lor si discuta!
Strada Tudor Vladimirescu din Giurgiu este mai mult o ulicioara decat o strada de oras... cu macadamul de peste 100 de ani in acelasi loc, singurul semn de nou fiind, "biscutii" cu care s-au inaltat noile trotuare; la numarul 69, unde numai rufele de pe sarma anunta ca acolo mai locuieste cineva, "se ascunde" o comoara arhitectural-istorica, a orasului Giurgiu, a istoriei sale si a traditiilor, ultimul bordei dintr-o zona urbana din Campia Burnazului.

Nimic nu anunta prezenta unui astfel de monument de extrema importanta, nici macar un amarat de panou cu deloc cunoscutul semn al patrimoniului romanesc! Aviz domnilor de la departamentul de cultura, culte si patrimoniu din Giurgiu si dinBucuresti... in caz ca mai au ceva spatiu liber in incarcata agenda cu evenimente culturale si monumente in proces de salvare si promovare, le recomand sa se ocupe si de acest monument!
Evident ca nu se va intampla...ca ei sunt atat de idioti incat nici nu stiu unde este strada, darmite monumentul!


schita cu aspectul bordeiului din Giurgiu in anul - 1880


schita cu aspectul bordeiului din Giurgiu in anul - 1880


Actualii proprietari ai imobilului - monument, locuiesc aici de 19 ani (1990) si mi-au marturisit ca
s-au mutat cu toate cele, in mica "casuta minune" pentru ca vara este racoare si iarna cald! Drept sa va spun, eu cand am ajuns la ei, aveau ferestrele deschise, ca le era prea cald in casa!

In imaginea de mai jos, fotografie facuta in jurul anilor 1980, fosta propretara a bordeiului, care a deceda in 1990 - si careia ii datoram existenta acestui monument!

Cladirea exista din anul 1880 - iar in anii 1980, dupa aproximativ 100 de ani, aceasta constructie este ultima de acest tip din orasul Giurgiu.

Dupa cum se vede, pe acele vremuri teribile, sistemul scolar avea numeroase aspect pozitive, din care majoritatea au fost scoase. Se faceau vizite regulate, cu toti copii, la toate "curiozitatile" din oras! asa, am avut ocazia sa si aflu de aceasta minunatie! :)
Vedeti mai sus, ca starea bordeiului era mult mai buna, se vedea clar forma rotunjita a fiecarei imbinari, varul proaspat(ca doar se spoi in ficare primavara)! Nevoile, necunostinta de cauza si nepasarea autoritatilor de profil(nu-i mai insir...), au dus la... tencuirea cu beton a constructiei, ceea ce a daunat mult aspectului exterior,dar... a ajutat la rezistenta in fata intemperiilor.

Pionierii de mai sus, fosti soimi ai patriei, au avut ocazia sa cunoasca un monument intr-o stare excelenta, pionieri care acum cateva zile, mi-au spus si mie despre acest monument iar eu... am trecut la actiune si...iata-ne!

Un plan incropit ochiometric, nu este un releveu la scara, dar... pentru a explica funciunile camerelor si impartirea... este super suficient!


Oamenii ne-au primit fara sa clipeasca, aproape ca imi era teama de cat de primitori au fost...
S-au bucurat nespus de mult, nu prea au vizite pe acolo, dar... mi-au spus ca a venit cineva de la o televiziune, dar..nu stiu cine!Cand le-am spus ca sunt giurgiuvean... nici nu m-au mai intrebat de ce fac poze, nici eu nu am stat prea mult de vorba!

Eu le-am ramas dator cu fotografiile facute si o viitoare vizita..... in care promit sa mai trag cateva cadre, ceva mai concludente, cu constructia! :)

Printre chicote si latraturi, doi dulai cat palma ma latrau, altul ma lingea de nu-mi venea sa cred, si o pisica care nu stia mai repede cum sa se bage in seama, batranul ma conduce spre intrare, si batrana aranja deja "dezordinea" din calea musafirilor!
Curtea este maricica si o mare parte betonata, ca sa nu se mai faca noroi! nu prea mai tine lumea rosii si ardei in curte, acum cand avem de la turci, aproape de pomana! Batrani mai tin cateva gaini," ca o gaina de curte nu se compara cu una de la piata"!


Proprietarul la intrare in bordei....
Cum va spuneam, constructia a fost tencuita, iar acoperisul este acum, acoperit cu tabla si tigla, inlocuind stuful care de mult nu se mai folosea si nici mesteri nu mai erau!


Constructia este cu atat mai inedita, daca ne gandim la faptul ca Giurgiu este un oras amplasat intr-o "groapa" si pe 2 delulete de max +19,00, comparativ cu Russe unde inaltimea medie este de +45,00 metrii. De multe ori beciurile giurgiuvenesti, au fost inundate, dar 2 zone nu au patit nimic, una din ele este "magura Smarda" - pe care exista in anii 1800, Mahalaua Smarda, anexata orasului in 1830, zona in care a fost construit si bordeiul nostru valoros.




Vedere de la nivelul ochiului, din interiorul bordeiului, spre aleea de intrare!





Peretele cu icoane din "camera buna", o camera de care poate ati mai auzit pe la bunici, acea camera pe care toti o tin cu cele de valoare, cu zestrea, cu asternuturile bune, samdp.




O casa mare, dupa asteptarile mele, in care au ramas pe loc.... momente din cultura romaneasca de peste aproape 200 de ani! De la tipul minimalist de locuinta tip - bordei, poate una dintre cele mai primitve din aceasta zona, pana la mobilierul cu finisaje rococo, mult cunoscutele mileuri, kitsch-ul romanesc, samdp (chiar si perdele de la "Dunareana" - pentru cei care mai stiu...)
Superba atmosfera! Eu as face un muzeu aici - dar exact asa cum este acum - asa cum probabil ar fi facut si pictorul, romanul - Horia Bernea - fostul director al Muzeului Taranului Roman.



Ca tot spuneam de momente din cultura romaneasca.....





Vedere prin fereastra din camera de zi, de la nivelul solului.....curtea!
Zapada acoperea aproape in fiecare an, intreaga constructie,ploile nu erau o problema, ca doar sunt in deal, altfel nu ar fi putut face bordei in Giurgiu. Nici vanturile nu sunt o problema, iar de inundatii nu le este frica, pentru ca niciodata nu s-a inundat dealul Smarda din Giurgiu!




Din pacate noua "regularizare" a orasului Giurgiu, aduce cu sine, prostia si ignoranta angajatilor ADP si a celor de la mediu!~ Sute de arbori au fost pur si simplu ucisi, cu toate ca erau sanatosi, doar pentru ca cei de la ADP GR nu sunt in stare sa faca taieri de intinerire si de conducere arborilpor si arbustilor! Vai de... cine v-a angajat! Am adus vorba de asta.. pt ca strada asta este CHEALA!si este in panta atentie!


Bordeiele reprezentate de diferiti artisti - in contextul folosirii lor cel mai des:




aceasta postare nu este completa - urmeaza a fi detaliat subiectul in zilele viitoare

14 comentarii:

Anonim spunea...

Alexule...iata si un comentariu emic...daca vrei sa ii spunem asa. De ce spun emic?(defect profesional:P)Pai, pentru ca mi-a placut tenta dulce in care ai povestit cele vazute. Am simtit cumva o inmuiere a tonului!:)
Am insa o mica sugestie...nu mai tine cu dintii atat de dur, la identitatea fotografiilor.Adica, fa "drepturile de autor" mai mici..Nu stiu, parerea mea! Sunt prea brutale si strica tot gustul fotografiilor!

GIURGIU spunea...

dap...se vede ca sunt la inceput! crede-ma...erau simai mari ! :)
Dar o sa le fac simai mici data viitoare! Merci ca ai comentat!

Anonim spunea...

Godinul acela si cu "tiganca"...este absolu minunat coltul ala de casa!:P

GIURGIU spunea...

Da tocmai d'asta spuneam ca s-au intalnit mai multe momente ale culturii romanesti in acelasi loc: de la locuinta primitiva - bordei, pana la bibelouri chinezesti - samdp.
Cred ca ar merita mai multa atentie subiectul, ramane sa vad in ce fel intereseaza! din pacate, desi ma asteptam, iarasi sunt dezamagit de dezinteresul oamenilor, ca multi au intrat si numai tu ai comentat! E nevoie cateodata si de o discutie - un plan! dar.... nu numai necunostinta de cauza distruge monumente, sau lipsa de legislatie ci si nepasarea crunta si bruta - gandul ca ar trebui sa vina altcineva sa faca ceva!

GIURGIU spunea...

Astept sa discutam despre ce credeti ca ar trebui facut legat de acest subiect, si cat de important vi se pare pana la urma! As vrea sa aflu din commenturi si nu din lipsa lor, cat de important este subiectul! :)
Daca sunteti paritit (sau ati fi) , ati incuraja profesorii sa mearga cu clasa in vizita la acest bordei??
V-ar interesa ca in scoli sa se predea mai serios istoria locala si legendele locale, pentru a se cladi o identitate sociala solida, sau nu...(pentru a exista o detasarea lejera)??
Hai...ca avem ce vorbi!

Anonim spunea...

Domnule Gheorghe,
foarte interesant articolul, felicitari.
O mica sugestie, prin anii 80, in timpul modernizarii pietei agro-alimentare, au iesit la lumina si ceva ramasite din vechile beciuri (i-am vazut cu ochii mei pe curajosi intrand dupe comori, ce sa mai! eveniment mare, curiosi, hehehee, aur, pistoale, comori, legatura pe sub Dunare pana la Ruse, mistere nene!), probabil legate si de asazisele catacombe legate, spun legendele locale, de Turn. Daca aveti timp, chef si documentatie cred ca ar iesi un articol interesant.

Anonim spunea...

Oare de ce nu ma mir.

GIURGIU spunea...

Domnule anonim, despre acele catacombe nu pot sa vaspun decat ca v-ati raspuns singur! Beciuri vechi, comune cu mai multe gospodarii!
Despre catacombe care sa treaza [e sub oras si sa ajunga la pe stiu eu unde.... am auzit, dar nici o persoana avizata nu mi-a onfirmat!Ce pot eu mai mult sa fac este sa adunc, povestiri din om in om si...sa tragem o concluzie! Daca aveti la cunostinta vre-un alt locat decat cel care a iesit la iveala la demolarile din 80..... sunt bucuros sa le aflu!

Anonim spunea...

Super tare bordeiu asta!Eu am vazut o singura data un bordei la Muzeul Satului .Chiar ca ar fii trebui sa-l faca muzeu.
Imi place pictura aceea din colt, parca e de acolo, din vremea bordeiului.
F misto, pe bune!


sys.

Unknown spunea...

Bordeiul nu v-a muri niciodată pentru că este o soluție tehnică foarte eficientă în anumite condiții.http://www.undergroundhomes.com/earthhome1.jpg Păcat totuși că nu se păstreaza unele bordeiuri vechi. O soluție ar fi documentarea fotografică a lor. Măcar așa să rămână pentru posteritate.

GIURGIU spunea...

am vazut ca s-a lansat o discutie pe tema la linkul: http://www.bushcraft.ro/phpBB3/viewtopic.php?f=8&t=309


poate cineva este interesat sau are nevoie de mai multe informatii dezbateri si mai ales sa descopere de unde acest tip de locuinta! :)

Multumesc pentru link!

Adar M. spunea...

Tu tine-te de sfatul lui I.H. Radulescu: scrie, numai scrie, lumea te citeste!

liscus spunea...

Salut, sunt interesat sa vizitez acest bordei din Giurgiu, crezi ca putem face o vizita impreuna ?

Anonim spunea...

Ma uimeste cat de simplu constructiv este. Am citit din mai multe surse ca este foarte eficient dpdv al al consumului energetic pentru incalzire racire. Practic are o temperatura constanta, in jur de 20 grade.

Related Posts with Thumbnails