joi, 20 noiembrie 2008

O valoare necunoscuta!



Am sa va arat o treaba interesanta, ce are ca subiect o nava din unul din porturile orasului Giurgiu. Eu am aflat detalii despre acest subiect de curand, de la domnul muzeograf si istoric... (sper sa nu gresesc) Breazu; cu ocazia asta ii si multumesc pentru "infuzia de capital informational" pentru acest proiect.

Daca v-ati plimbat pana pe Podul Bizetz, cel de peste Canalul Sf. Gheorghe, si nu se poate sa nu va fi plimbat, pentru ca este la capatul circuitului de promenada; si v-ati si oprit sa priviti canalul in lung, cu barjele sale acostate la vechiul cheu de piatra, poate... ati si remarcat o halca mare de rugina! Vasul intr-un proces continuu de degradare. acostat chiar langa pod, nu s-a mai miscat de ani buni!




Cateva detalii ca sa intelegeti de ce este important acest vas:

S.H.Cetatea a fost construita in Santierul Naval Turnul severin, in anul 1903. S-a dovedit a avea o structura solida, prin urmare, nu s-au facut mari modificari la nivelul formei generale.
De la bun inceput, proprietarul a fost Serviciul Hidraulic (S.H.), nava avand rolul de a asigura buna desfasurare a traficului pe Dunarea de jos, prin amplasarea de geamanduri. Capacitatile mari, pescajul mic, si suprafata mare de manevre de pe vas, l-au adus pana in zilele noastre, intreg, dar numai ca sa il putem vedea cum dispare unul dintre ultimele vase cu aburi cu palete din Romania.


Vasul "CETATEA" - Candva, cunoscut de toate porturile Dunarii de jos, este un candidat excelent pentru diverse functiuni ce ar putea ridica numarul de turisti, si mai ales de a cladi o identitate locala, si poate chiar un brand, un simbol. (facand o mica paranteza...Primarul Lucian Iliescu a decis acum 2 ani sa cumpere un Iaht care sa fie al Primariei Municipiului Giurgiu,asa de..... protocol, na... poate se mai suie si un giurgiuvean doi, de ziua marinei. A si cumparat acest "iaht"....e trist ce sa spun, nu inteleg unde s-au dus atatia bani! sa-i traiasca afacerile..)am incheiat povestea!



IMAGINI VECHI CU VASUL "CETATEA" al Serviciului Hidraulic Giurgiu




Plan, sectiuni si vedere laterala - desene originale ale vasului, realizate in 1913, extrase din Tabloul Vaselor si Aparatelor Serviciului Hidraulic Giurgiu.


Pentru a intelege cum functioneaza acest vas propulsat de paletele actionate de un motor pe aburi, dati click pe: BBC HISTORY- Paddle Steamer <---------------





Vedere laterala, vasul "Cetatea" pe Dunare.


MODELISM - VASUL CETATEA - NAVA CU ZBATURI - GIURGIU - TULCEA

Atmosfera in portul Ramadan - Giurgiu, din acea vreme.






Numele vasului CETATEA, este, dupa parerea mea, foarte potrivit, si cumva intra si aceasta valoare inginereasca si istorica, in categoria patrimoniului batjocorit, uitat, de prea cultii burtosi, si prea iluminatele pitipoance din...pac pac..primaria.srl Giurgiu(Raspundere Limitata!).


NAVA CETATEA ASTAZI - IN PORTUL SF. GHEORGHE - GIURGIU


Unul din ultimele vase propulsate cu motor cu aburi si palete!



DE CITIT:

Muzeul Marinei Romane - document din 1913 (Razboiul din Balcani) - Constantin D. Tomescu raporteaza in jurnalul de bord al navei "CETATEA":

2 August, 1913 - "Am ajuns la Turnu Magurele si am primit oridine de la Divizia de Transport Naval,sa ducem cateva materiale de la Magurele la Bechet.Ploaia ne-a impiedicat sa toata noapte sa ajungem."
3 August, 1913 - "Am incarcat pe barje un numar mare de materiale pentru pod. Plecam in amonte. O furtuna puternica ne-a tinut in loc, dar seara am ajuns la Bechet."
4 August, 1913 - "Lucrarile la pod au inceput."
5 August, 1913 - "Pentru ca CETATEA, ofera un oarecare confort, toti observatorii militari sun trimisi sa se imbarce. Au
venit ofiteri superiori din Franta, Spania, Italia, Germania si Rusia.
6 August, 1913 - "Intreaga zi a fost dedicata transportului local"
7 August, 1913 - "Am adus primele barje umplute cu prizonieri. De pe malul opus am adus Cavaleria Romana - Rosiori. Am impins de fiecare data 3 barje umplute cu 350 de cai cu oameni si echipament fiecare. "
12 August, 1913 - "Zi record, am adus 30 de barje pline intre Bechet si Rahova."
13 August, 1913 - "Am terminat de trecut toate materialele militare din Bulgaria in Romania. Am fost felicitati de comandantul garnizoanei Bechet.


Ce au facut altii cu navele lor pe aburi???????????


Cum ar fi putut arata nava CETATEA??????????




Cum gandesc vecinii nostrii cand vine vorba de o problema de genul asta? Imediat apar ONG-uri si Asociatii cu simplul scop de a proteja patrimoniul industrial - ingineresc. Un exemplu de o astfel de asociatie, este urmatorul: The Paddle Steamer Preservation Sociaty (Scottish Branch)


17 comentarii:

GIURGIU spunea...

nu prea v-a placut postarea....! nu?

Anonim spunea...

ba da, as face o super-cafenea gen "oldies but goodies" sau per interbelica, pe aceasta minunatie, dar pana o sa am eu bani de investit in vise, va mai trece ceva timp si fie va rugini, fie va fi vanduta la fier vechi:) e mare mare pacat, recunosc

GIURGIU spunea...

Cred ca la ora asta toti cei pe care ii cunosc vor sa iba cel putin o cafenea sau restarant! Rescunosc si eu as vrea sa am un local, chiar la Giurgiu, dar nu ajuta infrastructura si nici turismul...care este complet inexistent!
Astia nu au taiat vasul pt ca este declarat monument, iar organele de profil care ar trebui sa vina ca fonduri pt reabilitare, au treburi mai importante de facut!zicese....
Pentru fiecare loc trebuie sa se agite cineva, altfel, astia la Ministere....nu au ei cum sa auda de ineptiile de la Giurgiu ca rapoartele sunt.... brici...baga incompetentii astia de la Girugiu cum ca au salvat...si au facut si au dres!
Trebuie sa se agite cineva.... si daca nu am vazut pe nimeni, am inceput eu ...ca tot mai stiu cate ceva si acum caut sprijin! so... de la anu' incepem cu petitii si adrese la Ministere si la UE!


Am vazut undeva in ... Anglia cred, au facut "Festivalul Plutitor de Jazz" - Festival anual, ce avea loc pe un asemenea vas, prezentat mai sus! superb!

Anonim spunea...

Domnu Breazu,
va sugerez sa faceti direct memoriu la Domnul Amiral Gheorghe Marin si la Base. Sa se implice si Muzeul Militar, eventual muzeul marinei romane din Constanta poate fi cooptat.
Titole :)

GIURGIU spunea...

desigur pot fi multi cooptati, dar ma gandesc eu asa.. ca un simplu muritor manipulat si dezinformat de multe ori, ce asteapta directorul Muzeului Judetean sau chiar mai bine..ce asteapta acei luminati ilustri ce vehement apara cultura si mintile copiilor nostrii, si se numesc Departamentul de CUltura CUlte si Patrimoniu... impreuna cu nerusinatul director si umilii angajati - luptatori pentru stiinta si meditatie intru cascaval in euroi?

sa fie matul plin...acum de sarbatori...ca tot da gerul peste "casele care plang" in orasul Giurgiu!

Eu personal voi face, Domnul Breazu, ce ati solicitat, printr-un ONG - dar numai cu conditia ca dumnevoastra sa faceti dovada ca Muzeul - Primaria - Dep. de Cultura , a facut ce i-a stat in putinta, si va promit ca voi rezolva problema, cu resursele de care dispun!

Aurel Daniel Stanica spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
Aurel Daniel Stanica spunea...

Daca nu ma insel si nava "Republica" aflata astazi la Tulcea a fost construita in acelasi an cu nava aflata la Giurgiu. Nava aflata la Tulcea a fost pe punctul de a fi instrainata, dar datorita unui inimos comandant (care mai stie cum functioneaza instaltiile cu abur), nava a fost clasata. Asa a fost salvata de la distrugere. Recomand cu caldura sa prezentati situatia Direcţiei judeţene pentru Cultură, Culte şi Patrimoniul Cultural Naţional Giurgiu si sa ia masuri de urgenta. Neaparat sa fie clasata si inclusa in lista cu patrimoniul cultural national.

GIURGIU spunea...

Ohoooo... ce zici tu acolo maestre!? Patrimoniu Cultural National? pai asti la Giurgiu nu stiu de ce este cetatea medievala clasata ca monument international, si vrei sa stie de o nava!? eu acum....zic asa... ca noi cu totii stim ca nu am descoperit eu aceasta frumusete ci se stie ce este si de ce este acolo, iar in Giurgiu, spe bucuria mea mai sunt totusi cativa oameni, si cand spun cativa, probabil 3, istorici, si oameni de cultura care s-au preocupat de clasarea acestei nave! Deci... din cate stiu eu este clasata dar.. nu da nici un minister bani pentru refacerea ei, iar astia de la Gr. nu se obosesc sa ceara bani de la UE pentru "stifturi" ei umbla cu proiecte de milioane de euro, de facut noi lacuri ca...stim cu totii Giurgiu nu are nici lacuri, nici canale, nici Dunarea, deci are nevoie de un lac facut de primarie! Dar sa nu ajungem la altele... Nava aceasta este o bijuterie si merita scoasa in fata, eu cred ca si voi cei care citi, mai dati un telefon la Directia de CUltura Culte si Patrimoniu Giurgiu, si-i intrebati ce se mai aude de nva aceea, oamenii dupa cateva telefoane se vor simti asa putin si ceva se va intampla! sa speram ce de bine! foarte serios vorbesc,un telefon la DCCPG , unul dupa altul ! ia sa vedem ...se intampla ceva?

kno3 spunea...

Multumesc pentru ca ai scris despre vasul cetatea. Auzisem de el dar n-am stiut la ce servea pana sa citesc aici.
Sper sa il conserve si candva sa il si restaureze. Cred ca ar atrage multi turisti daca ar fi folosit pentru plimbari.

GIURGIU spunea...

Cu siguranta ar atrage turisti, indeosebi turisti straini, pentru ca romanii daca nu e si bere pe acolo mai greu cu turismul. Sau daca targetul nu ar fi turismul de masa...poate ar veni si ceva romani. :) Eu totusi, cu inima stransa iti spun ca cel mai probabil acest vas mai exista pentru ca este prea scump sa-l taie. Desi luat in vizot de autoritatile specializate in astfel de patrimoniu, asa cum e intampla cu multe valori istorice sau ingineresti, sunt lasate intr-un proces de degradare ce implicit va duce la declasare (daca este cazul...aici ne fiind vba de o anterioara clasare). Deci... daca nu te mananca cainii lu nea gigi de pe slep, mergi si fa-i o poza doua, pentru ca nu se stie daca peste 1 an va mai fi acolo! pacat!

kuki spunea...

As dori sa stiu daca mai exista nava?
Si daca stie cineva cine e proprietarul navei?

GIURGIU spunea...

DA ! exista chiar in stare estetica deplorabila iar functionala...la imposibil de recuperat. De aici si problema clasarii navei, adica DA! nu este clasata ca patrimoniu. Si poate va intrebati de ce nu a fost taiata... pai astepata sa fie taiata dar, momentan este folosita ca depozit, pana ce vor aparea resurse pentru a plati taierea (costa mult ).
Proprietari? as putea sa-mi dau cu parerea dar de data asta nu am sa o fac pt ca nu cunosc destul de multe despre "ingrijitorii navei"
veniti la girugiu, sa vedeti o frumosete de nava, cat inca mai aveti ce vedea! :)

Anonim spunea...

Nava Cetatea este de vanzare pentru nici 8000 de euro, probabil pentru fier vechi ...

GIURGIU spunea...

Pai 8000 euro.... facem cheta si o cumparam ce naiba. Dar ne rupe la bani sa o tinem acolo. Daca ai o sursa sigura spune-mi te rog sunt sigur ca voi gasi un cuparator ce nu vrea sa o taie, chit nu o fi roman.

Desi nu cred ca o vand deoarece stiu sigur ca niste englezi erau direct interesati de achizitionare de acum cativa ani.

Aurel Stanica spunea...

O rectificare: nava Republica a construita in 1883, cu toate cei care au realizat studiul istoric pentru clasare spun ca ar fi contruita in 1903. Mai multe gasiti aici: http://www.nava-republica.ro/

FLORIN1956 spunea...

Stiati ca in anii 1972-1973, vasul fiind functional, a fost folosit pentru a turna unele scene dintr-un film coproductie romano - germana. Imi aduc aminte ca au fost citiva prieteni de-ai mei care au participat ca figuranti.
Desi nu locuiesc in Giurgiu, sufletul meu este si va fi mereu alaturi de Giurgiu.
Acolo mi-am petrecut multe vacante de vara si iarna la bunici.
Eu am prins Giurgiul (este adevarat ca eram mic, dar mi-a ramas in minte) cind inca nu erau construite blocurile din centru, cind in piata mai gaseai bragagii turci si vanzatori de alvita.

Presura Mihai spunea...

Aveti cumva la dispozitie niste planuri mai detaliate ale navei? As dori sa ii construiesc macheta! Multumesc.

Related Posts with Thumbnails