Va surprinde acest subiect? pe naiba! multi se dau plictisiti si chiar saturati de subiectul traditiei si taranului Romaniei, dar eu stiu ca tu cel care citesti esti interesat. :)
Tinand cont de circumstante si de faptul ca am promis ca fac un pas mai departe de orasul Giurgiu in restul judetului, scot "pe masa" unul dintre cele mai dragi subiecte ce ma pasioneaza, mai ales ca eu sunt un Gheorghe. De ce taranul Romaniei de jos? pai in principal pentru ca aici a fost Romania si de aici ne tragem si cam aici ne adunam si astazi. fara aberatii , sa trecem la subiect!
Pasul unul - in orasul Giurgiu exista Muzeu de Etnografie Romaneasca inaugurat,organizat, ingrjit, si iubit de doamna Maria Bitica directorul sectiei de etnografie din cadrul Muzeului Judetean - Giurgiu "Teohari Antonescu" aflat langa Gradina (istorica) Alei. Unde este acest Muzeu de Etnografie Romaneasca din Giurgiu? Unde gasim taranul roman , casa si obiceiurile si omul cel mai documentat in acest subiect din zona?? pai in cladirea Consiliului Judetean Giurgiu din intersectia "La Teles" sau "La primarie". :)
Va recomand o vizita , intrati cu curaj pe usa principala, pare mai oficioasa dar este foarte simplu. Drept in fata cum intrii in mastodontul alb ce pare sa inghita toata piata publica urbana, te lovesc doua carute de peste 100 de ani si o usa termopanizata contemporana ce tine dupa dansa un spectacol ce trebuie vazut! ;)
"Satul românesc trece astăzi printr-o perioadă prelungită de redefinire culturală. În astfel de momente se caută repere, se face apel la valori care au rezistat timpului. Astfel de repere ar putea fi considerate, în spaţiul rural românesc, colecţiile particulare de obiecte de interes etnografic, realizate de persoane entuziaste care, fără o pregătire de specialitate, au adunat, cu multă pasiune şi răbdare, piese valoroase, amenajând mici „muzee” în gospodăriile personale sau în spaţii achiziţionate prin finanţare proprie. Asemenea colecţii etnografico-istorice particulare s-au născut din nevoia de a păstra tradiţii pe care comunitatea le resimte ca fiind pe cale de dispariţie. Ele oferă o viziune (e drept, personală şi fragmentară) asupra istoriei şi tradiţiilor unei comunităţi, având şi o certă componentă educativă, care răspunde nevoilor comunităţii. Ele pot fi considerate un factor de identitate, originalitate şi specific local al unei comunităţi, reprezentând o resursă de dezvoltare culturală pentru comunităţile locale, dar şi pentru dezvoltarea turismului cultural. Majoritatea acestor muzee şi colecţii nu sunt cunoscute, însă, decât pe plan local sau zonal. Din păcate, asemenea iniţiative nu se bucură de o susţinere organizată din partea autorităţilor locale, nici de un sprijin de specialitate permanent care să le acorde consultanţă în vederea conservării, protejării, înregistrării şi valorificării unor bunuri de certă importanţă culturală, multe cu valoare patrimonială. Mai trist este că uneori şi comunităţile locale ajung să nu mai acorde suficientă importanţă tradiţiilor şi trecutului sau nu mai găsesc modalităţi de a le încorpora în viaţa lor, preferând să stea cu ochii aţintiţi către lumea globală şi să preia „tradiţiile” mai noi ale altora."
Pasul doi - imagini si observatii de la Universitatea di Washington asupra taranului roman de pe Dunare.
Taranul roman se schimba foarte mult, nu mai e ca la 1900, in timpul comunismului s-a transformat radical, se schimba in permanenta si in zilele noastre. Cum urmareste muzeul aceasta schimbare?
"Sunt doua registre, doua nivele ale schimbarii. In primul rand, sunt schimbarile din viata sociala. Taranul roman sufera schimbari foarte mari, mai mari decat celelalte categorii sociale, pentru ca suntem in continuare tara cu cea mai larga populatie agricola si rurala din Europa. Or, aderarea la UE presupune niste schimbari dramatice in interiorul acestei populatii, care este total excentrica si anacronica pentru normele si functionarea europeana. Este o schimbare sociala fundamentala, mult mai rapida si mai profunda decat toate celelalte schimbari, decat tot ce punem sub eticheta de tranzitie. Acesta este un nivel. Pe de alta parte, se schimba si discursul despre taran, dar mai greu si mai contradictoriu. De ce? Pentru ca discursul este legat si de altceva, de identitatea nationala, de valoarea pe care ne-am obisnuit sa o acordam taranului traditional, ca emblema a tarii, a culturii si, in ultima instanta, a identitatii noastre. El, taranul, se schimba, pentru ca asta e viata, si n-asteapta discursul nostru. Schimbarile de discurs, de reprezentari sunt mai dificile, pentru ca nu stim ce sa punem in loc si nu stim nici cum sa ne raportam la aceste schimbari "obiective"."
SURSA:
Vinila Mihailescu, Directorul Muzeului Taranului Roman (MTR)
Interviu realizat de Razvan Braileanu
Nu ma intrebari ce am vrut sa obtin cu postarea asta ca nu stiu, dar cred ca mi-e dor sa merg undeva la tara, une chiar este la tara. Acolo unde nu exista nici o sticla de cola, pungi in gard, manele si masini. Cautam si gasim! daca aveti propuneri...spuneti si ma duc! :)
Ca sa continui sirul de nimicuri, vroiam de mult sa facem un exercitiu si sa scoatem la lumina, sa punem pe hartie vorbe d'ale noastre, d'ae sudistilor, de ce nu d'ale giurgiuvenilor.
Incep cu o vorba pe care muuuuulti o folosesc dar niciodata nu s-au intrebat dece. Vorba vine de la Giurgiu, caci aici o auzi cel mai des si are si un ...fir epic sa-i spunem.
Vine de la daca o fi, daca da, daca lasa Dumnezeu , daca om avea zile, Daca da Dumnezeu.
Pana la urma acest daca e, reprezinta ceva profund, un mod de a privi viata in esenta ei, asta daca gandesti cu adevarat ce spui. Sunt sigur ca putini gandesc asta cand spun "daca e".
data viitoare cand spuneti ...daca e! sa stiti!
"din joi in paste"
cand mai am idei ...adaug, pana atunci astept sa participati! :)
6 comentarii:
"Cand o fi!"
ex:
"Ne vedem...cand o fi!" sau "Da-mi niste bani ca ti-i dau eu...cand o fi!"
:) yep foarte potrivita! :)
multam!
Felicitari pentru articol!
Subiectul e interesant, insa, doar daca vorbim la trecut despre taranul roman si despre satul romanesc in general.
In prezent, nu mai avem "taranul roman".In nici un caz in sud.
Mare noroc avem cu muzeele etnografice si cu oamenii care le ingrijesc.
La scoala 4, prof. Dumitrescu a amenajat in cadrul muzeului scolar o expozitie de port popular si articole taranesti din zona Vlasca.
pentru cine e interesat sa o vada poate sa mearga acolo sau sa copieze linkul urm.: http://infogiurgiu.ro/index.php?option=com_rsgallery2&page=slideshow&gid=18
:) foarte bine! din pacate toate colectiile astea si muzeele romanesti nu tin pasul cu timpul si cu modul de viata al oamenilor. Putini isi mai misca curul pana intr-un muzeu, majoritatea giurgiuvenilor sunt sigur ca au intrat o data in viata si gata, fara sa recomande cuiva sa mearga la randul lui. Muzeul trebuie sa se apropie de oameni, pentru ca d'asta exista pentru oameni si nu pentru exponate. Daca nu ar fi oameni nu ar fi muzee! aviz celor care lucreaza acolo si au promis o expoziti impresionanata in septembrie despre care nu se mai aude nimic.
Eu vreau sa vad pe strada imagini cu taranul de alatada, vreau sa-l vad brand, breau sa pot citi in carti despre el si sa am vederi cu el. Astazi exista taranul, dar este altfel, metamorfozat, adaptat! pentru noi nu conteaza, trecem peste o zi fara sa aruncam un gand in zona asta, dar daca faci o plimbare pe la schitu , sau pe la heresti, sau stiu eu prin ce sat uitat de lume, acolo cu siguranta gasesti oameni care traiesc dupa legea straveche fara sa-i poti identifica ochiometric drept tarani! :)
mai astept alte vorbe d'ale noastre!
TINTIRIM = CIMITIR (regionalism in zona Burnasului)
Apropo de vorbe de la noi, nu stiu daca e un caz izolat al meu, insa foarte multi oameni din alte orase s-au uitat crucis cand m-au auzit spunand "capiu".
dap....
si mi-am adus aminte de inca una:
Barem = macar = cel putin
Barem fa si tu ceva.
Cel putin fa si tu ceva.
Si curios este faptul ca acelasi cuvand reprezinta un standard "macar atat" = baremul. :) Nice!
Trimiteți un comentariu