duminică, 5 octombrie 2008

104 ANI de la PRIMA CURSA DE MASINI DIN ROMANIA
Bucuresti- Giurgiu -Bucuresti


Ieri, 4 octombrie 2008 a avut loc cea de-a X-a editie a "Memorialului Giurgiu" - raliul Bucuresti - Giurgiu - Bucuresti, organizat de Automobil Club Roman.
In Bucuresti evenimentul a fost insotit si de "Antebelum 2008 " editia a IV-a in care a avut loc expozitia autovehiculelor antebelice atestate platoul din fata Muzeului Tehnic din Parcul Carol.


Primul raliu romanesc
Bucuresti-Giurgiu-Bucuresti -
Infiintat in 5 aprilie 1904 la initiativa unu grup de 27 de proprietari de automobile, A.C.R. organiza in premiera in Romania, la 22 septembrie 1904, un raliu automobilistic, pe ruta Bucuresti-Giurgiu si retur.



Raliul la inceputurile sale - 1904 :

"Cursa Bucuresti-Giurgiu-Bucuresti a fost anuntata in saptamana premergatoare prin raspandirea a 20.000 de afise in capitala iar soseaua, neasfaltata desigur la acea ora, a fost stropita cu un liant special preparat de o fabrica de ulei pentru a limita ridicarea prafului.
La cursa s-au inscris noua echipaje dar au luat startul numai sase:
George-Valentin Bibescu / Marta Bibescu – Mercedes,
Alexandru Prager – Oldsmobile,
Leon Leonida – Mercedes,
C. Vidal – Gobron, N. Niculescu Iarca – Cudell,
Alexandru Darvari – Fiat.

Startul s-a dat incepand cu ora 10:30, la un interval de cinci minute, de-a lungul traseului fiind postati jandarmi calari. Intre bornele kilimetrice 7 si 8 si respectiv 8 si 9 , arbitri au cronomertat participantii in ceea ce cu siguranta putem considera prima proba “pe kilometru lansat” din istoria automobilismului romanesc, doi concurenti, Bibescu si Leonida, inregistrand acelasi timp, 48 de secunde.

Primii sositi la Giurgiu au fost Bibescu si Leonida, care au parcurs traseul de 63 de km in 58 de minute, urmati de Vidal (113 minute), Niculescu Iarca (120’), Darvari si Prager (152’). Dupa o pauza de trei ore s-a dat startul pe traseul de retur, doar patru echipaje terminand cursa. Niculescu a pierdut radiatorul desprins prin hartoapele drumului, iar Vidal a ramas in comuna Jilava in pana de cauciuc si cu probleme la cutia de viteze, masina sa fiind transportata in miez de noapte in capitala cu una din carutele pregatite din vreme de organizatori."


Jurnalele vremii consemnau ca astfel cursa aceasta naprasnica, in care si-au riscat viata atatia oameni, s-a incheiat cu bine, fara nici un accident, numai ca o cioara ratacita s-a lovit in zbor de unul din cursanti, ranindu-l la cap.

Daca discutam de primele competitii europene trebuie mentionat ca francezii au organizat prima cursa in 1894, cu sprijinul gazetei pariziene Le Petit Journal, “Concours des Voitures sans Chevaux”, competitie desfasurata pe ruta Paris-Rouen. Un an mai tarziu italienii au organizat cursa Torino-Asti iar in 1898 a fost organizata, in Austria, prima cursa montana care a strabatul pasul Stelvio. In 1900 englezii au organizat Thousand Mile Trial iar in 1905 germanii au lansat competitia Herkomer Trophy Trial. Gradul de motorizare al Romaniei la inceputul secolului trecut era redus in comparatie cu alta state europene, acest fapt facand si mai importanta aparitia atat de timpurie a competitiilor automobilsitice in Romania, unde printul George-Valentin Bibescu poate fi creditat ca fiind cel mai important promotor al acestor competitii.

SURSA: retromobil.ro Epilog "Memorialul Giurgiu" editia 2008
Va invit sa accesati si aceastas sursa pentru imagini si informatii foarte interesante!




-------------------- La BUCURESTI -------------------

Din cate am vazut, caci nu am fost acolo, a fost foarte interesant, un adevarat eveniment national ce nu trebuia ratat! Dar, eu l-am ratat partial deoarece, am luat pulsul la Giurgiu!

Cateva imagini oferite de retromobil.ro :



SURSA: retromobil.ro Epilog "Memorialul Giurgiu" editia 2008
Va invit sa accesati si aceastas sursa pentru imagini si informatii foarte interesante!


-------------------- La GIURGIU --------------------
LISTA CU PARTICIPANTI

Trabant... batranul trabant! S-a descurcat de minune, trecand printre jaloane cu cea mai mare usurinta! Evident depinzand si de sofer sau... soferita!
Au fost cam 5 masini de acest tip, un adevarat spectacol! :)



Aro - detiunt de un prohovean, cu scuzele de rigoare, nu-i cunosc numele, cu siguranta il puteti gasi pe site-ul clubului retromobi! Masina cu piese originale, mai putin cauciucurile!
Superb! Trebuia sa vedeti cat ma muncit omul pentru a face proba jaloanelor! Huh!
Se invarte greu un "covrig" atat de vechi!
Cea mai intretinuta masina a concursului!

Renaul Alpine - apartinand unuia din participantii bulgari! Pur si simplu superb!
Aveti imagini si din interior! Nebunie!
Reanult Alpine, a fost vedeta , fiind cea mai aratoasa masina!

Langa Renault , batrana Lada, echipata pentru raliu, aveti o imagine din interior, jos!
Huruia ca-n filme! :)
Lada a fost cea mai zgomotoasa masina!






Interior Lada!


Datorita lipsei de publicitate a evenimentului, in Giurgiu nu se stia ca va avea loc acest eveniment! Un banner a fost amplasat la Teatrul Valah cu o zi innainte! Pacat!

Ca dovata ca astfel de eveniment atrag si unesc mai multe categorii de cetateni, cam toti trecatorii ramaneau cu gura cascata, chiar daca nu erau foarte multe masini!


Au fost si masini moderne, majoritatea apartinand echipei buzoienilor!



In concluzie... se putea mult mai bine, ma bucur ca inca se pastreaza aceasta traditie, iar eu promit ca anul viitor voi participa si voi anunta din timp evenimentul! :P

retromobil.ro Epilog "Memorialul Giurgiu" editia 2008
Va invit sa accesati si aceastas sursa pentru imagini si informatii foarte interesante!



LISTA CU PARTICIPANTI

2 comentarii:

Anonim spunea...

nice cars, huh?

Anonim spunea...

Multe din masinile fotografiate de tine nu se regasesc pe lista participantilor...

Related Posts with Thumbnails