sâmbătă, 9 februarie 2013

Nou si vechi - Gara CFR centru Giurgiu



    O scurta sesiune de fotografie pe la gara centru, cateva accente si detalii interesante si o atmosfera bacoviana apasatoare.





Doar Strada garii duce la gara, si deci de aici pornim.
Nu am reusit sa discutam pe blog noile interventii asupra functiunilor si peisajului urban din orasul Giurgiu, dar acum daca tot am ocazia vreau sa spun ca singura interventie absolut fireasca si logica a fost aceea de a face strada Garii o strada pietonala. Desi nu are logica unui astfel de spatiu, pornind dintr-o intersectie in alta, este totusi un inceput timid de a crea spatii cu adevarat folositoare comunitatii giurgiuvene si nu masinilor sau comerciantilor. Am inteles ca exista dezbateri pentru a redeschide strada pentru automobile, scurt...este o initiativa nejustificata. Orasul este pentru oameni si nu pentru masini. Deszapeziti trotuarele intai si apoi soselele, curatati parcurile si apoi soselele. Putin imi pasa ca trec cu roata printro balta, dar daca trebuie sa ma lupt cu gunoiul, noroiul, cainii si masinile parcate peste tot, pentru a ajunge la un magazin, sau pe pietonala "minunata", mi se pare un bun semn ca nu am progresat cu nimic.


Inca visez la calcanul ala de pe blocul comunist, un mozaic cu turnul ar fi exceptional. Sa revina capatul de perspectiva de altadata, ar fi un statement de efect in special pentru giurgiuveni : noi nu uitam trectutul, noi nu aruncam istoria, avem indentitate si nu o ascundem.



Mereu o prezenta neobijnuita, mult plimbata statuie a zeitei Diana, asezata intr-un spatiu nebijnuit , neproportionat si evident dominat de masini bulucite. Totusi o amintire a faptului ca Giurgiu inseamna mai mult decat se vede.


Am ajuns la capatul de linie, la Gara centru. Peronul nou, populat de clientii vechi ai CFR, obijnuiti concetateni ai orasului Giurgiu.


Noul peron al garii cu unul din putinele trenuri folosite pentru transport feroviar de persoane din Giurgiu oras.
Vechi si nou, linii ferate defiintate, nici nu stiu cum sa percep schimbarile astea, sincer sper ca totul sa aiba o finalitate buna, desi nu stiu cum ar putea fi.


Santuri si santier, gara giurgiu asteapta si ea pe peron ca si batrana de pe banca.



Sapturile din jurul stalpilor au scos la lumina cateva bolte de caramida foarte interesante, nu pot sa imi dau seama daca au fost realizate strict pentru rezistenta peronului sau au avut alt rol. Poate ma ajunta aici unul din cunoscatori.

Un detaliu al boltelor de care vorbeam. Este posibil sa fi fost o constructie mai veche ?


O cladire foarte frumoasa, evident neglijata . Dece am am recupera astfel de cladiri cand le putem ingnora in favoarea distrugerii.




Iarasi o cladire frumoasa, cu arhitectura des intalnita in statiile vechi de cai ferate, totusi deosebita ca valoare de patrimoniu industrial. Nu este clasata ca patriomoniu, evident, cine ar avea timp sa analizeze si sa faca un dosar pentru asa ceva, doar "avem alte treburi" - declasarea cladirilor.


Un detaliu foarte interesat, si inca un motiv pentru a sustine valoare complexului arhitectural al garii giurgiu centru si necesitatea clasarii intregului complex ca patrimoniu de valoare inestimabila locala si chiar si nationala.
Compania a fost contractata pentru a participa la constructia liniilor ferate cat si a anexelor gradii, a apartinut lui James Eastwood (1808-1874), numita Eastwood Swingler & Co. Pe placa este mentionat numele companiei, numele proiectului si provenienta companiei :
Easwood Swingler & Co 
Victoria Iron Bores
Derby England.


Si aici cer ajutorul celor pasionat de caile ferate pentru a indentifica structura metalica. Din cate stiu este deosebita, si mai putin intalnita. Nimic deosebit in faptul ca este lasata sa rugineasca, si probabil incurand va ajunge la fier vechi,asa cum se intampla cu prea multe valori ale orasului Giurgiu.(un exemplu feribotul din apropiera bazinului de iernat al santierului naval)


Tot in atmosfera bacoviana.




In incheierea plimbarii, am incercat sa surprind personajele care inca anima zona .




Si in final o mica surpriza:
O imagine cu gara in anii 1873 - rezolutie buna de print.















10 comentarii:

Adrian spunea...

Minunata postare. Imi place enorm a doua poza, cuprinde putin din chintesenta orasului; varful turnului putin vizibil spune multe despre locuitorii orasului care sunt obisnuiti sa vada doar partea functionala a orasului si nu se obosesc sa caute si elementele romantice si istorice.
Chiar sunt discutii cu privire la redarea traficului auto pe str. Garii? Cred ca numai niste indivizi absurzi se pot gandi la asta.
Sunt curios cum va arata gara la finalul "reabilitarii". Sper sa nu o "termopanizeze" si nici sa nu-si piarda micile elemente arhitecturale care-i dau savoare.

www.giurgiuro.blogspot.com spunea...

Am facut un mic sondaj personal referitor la redeschiderea traficului pe Str. Garii printre comerciantii din zona, si aproximativ 30 de persoane ce locuiesc in Giurgiu si frecventeaza zona. Majoritatea, spre mirarea mea, au spus ca ar vrea sa se redeschida. Motivul invocat de comercianti este simplu, aveau incasari mai mari iarna cand puteai intra cu masina, dupa ce i-am intrebat au spus totusi ca vara au incasari mai mari decat inainte de transformare. Restul au justificat prin faptul ca trebuie sa ocoleasca prea mult cu masina, si le placea sa parcheze masina in fata magazinului sau barului, era mai la indemana. Cu toate ca pentru unii argumentele sunt cat se poate e valabile, explicand si punctul meu de vedere reactia a fost intotdeauna...da sa ramana pietonala dar sa fie curatenie, paza si aiba un sens. (ideea de sens fiind explicata de mine prin realizarea unui circuit pietonal poate si turistic care porneste de undeva si ajunge undeva si nu o straduta de ici si colo).
Referitor la termopanizare...stai fara nici o nadejde...deja au montat termopane albe, dreptungiulare de altfel desi fereastra are o mica bolta. Nu m asteptam la mai mult, cine a dat aprobare pentru asa ceva si nu a verificat lucrarile din puctul meu de vedere este complet vinovat si desi nu va fi tras la raspundere de lege, noi putem face asta si sper sa aiba ceva mustrari..desi... n-as paria.Aici totusi ar putea sa se autosesizeze cei din primarie, si sa isi verifice angajatii, se fac prea multe orori urbanistice in orasul asta, este strigator la cer si incepe sa depaseasca limita de suportabilitate romaneasca, pe care o vad undeva foarte jos de obicei.

Costi Dumitru spunea...

Super articolul.
Reabilitarea se vrea a fi de fapt o modernizare. Este foarte probabil ca la sfârșit gara sa fie "termopanizata". Majoritatea gărilor care au fost modernizate prin programul „Modernizarea unor staţii de cale ferată din România” cu fonduri europene, au beneficiat de termopane. Vezi care din Brăila care, din prea mult romanism, a fost vopsita galben, cu termopane albastre și ceva elemente roșii.

Uite aici o stire despre cei care se ocupa de modernizare http://adevarul.ro/locale/giurgiu/gara-giurgiu-modernizata-s-a-semnat-contractul-firma-executa-lucrarile-1_50ad133c7c42d5a6638e595c/index.html

Costi Dumitru spunea...

Apropo vezi ca au mai săpat la baza pilonilor și se vad mai bine arcadele acum. Si au mai ieșit la suprafață unele mai în fata, tot pe același terasament. Ma întreb oare dacă vor fi conservate? Sau tot sub pământ vor ajunge?

GIURGIU spunea...

M-am informat privind acele arcade, se pare ca sunt sanse foarte mari sa fie acolo de la constructia garii, avand in vedere aliniamentul paralel cu gara si pozitionarea lor chiar la limita peronului pot avea rol de structura de rezistenta. Fie ca este valabila ipoteza de sus sau cea a unor incaperi subterane , arcadele cu siguranta vor ajunge tot sub pamant, nici nu imi fac griji ca se va intampla altceva.

Referitor la articol, am citit ceva foarte interesant. Printe minunatele modernizari este inclusa si reconfigurarea interna a cladirii, care este clasata ca patrimoniu categoria A , adica la nivel national. Din cate stiu eu nu prea ai voie sa darami pereti si ferestre cand ai o cladire de patrimoniu , asta inseamna pana la urma sa fie clasata si inclusa intr-o lista, PROTEJARE si CONSERVARE. Oricum...de cand am vazut tevile din fata garii, cele de la strada care formeaza o pergola tipic orasului comunist giurgiu, numai ca au fost instalate acum un an. Sa stam cu ochii pe ei..

Anonim spunea...

Buna tuturor ,
Dupa parerea mea , stada Garii asa cum este acum este perfect , pietonala, cu magazine si terase, fara inchesuieli si tiganii cum era inainte .Mai bine str, Mircea cel Batran sa o redea ciculatiei.Cat despre gara , ca intotdeauna , prea tarziu a venit modernizarea , dar daca tot este in curs de realizare , ar trebui facut un muzeu din cladirile vechi pentru a arata cum functiona gara cu 100 de ani in urma .Si pentru ca veni vorba , intalatia de metal care apare in fotografie este de fapt instalatia care incarca carbuni in locomotivele cu aburi cu ajutorul unei cupe-vagonet pe role. Am vazut-o functionand cand eram copil.

CreareSite spunea...

frumos

megatron spunea...

Salut! Felicitări pentru documentația făcută orașului Giurgiu!
Am o întrebare pentru un post care datează din 2009, e vorba de informațiile legate de Ruse, oare mai sunt valabile, mai ales cele legate de transport Giurgiu-Ruse. Planificam o călătorie scurtă pentru o zi la Ruse venind din București. Ea vine tocmai din Germania, și ar fi minunata o vizita peste Dunăre. Știu ca nu e tocmai anotimpul ideal dar și cred ca totuși merita. Prețul pentru autobuz de pe autogări.ro era prohibitiv, dar bănuiesc ca mai exista un transport ieftin direct din Giurgiu. Orașul pare aproape și descrierile făcute de tine și alții (restaurante, promenade, etc) par încă valabile.

Mulțumesc anticipat
Ștefan

bogdan fieraru spunea...

imi dau lacrimile...are cineva o pusca?

Unknown spunea...

Instalatia pentru care cereti ajutorul cunoscatorilor, era folosita pentru alimentarea cu carbuni a locomotivelor cu aburi.

Related Posts with Thumbnails