marți, 23 decembrie 2008

Revolutia la Giurgiu - 1989 - Revolutionarii

Astazi 23 - decembrie, cand orasul miroase deja a caltabosi si sarmale, cozonacii sunt pusi la racit, si pomana porcului a fost de mult uitata,.... putem admira si coroanele depuse la modestele monumente ale eroilor revolutiei din 1989, din Piata Unirii - Giurgiu (mai exact in stanga Teatrului Valah - troita) si in fata bisericii unde cativa tineri au murit intr-un accident rutier in noaptea lui 21 12 1989, langa Spitalul Judetean.

Subiectul revolutiei este inca considerat delicat, inca intriga, inca starneste lacrimi si mirari, si din fericire inca mai determina manifestari golanesti ca aruncatul cu oua si cu monezi in fostul presedinte al Romaniei Ion Iliescu (care pentru mine personal, chia daca si-a aparat viata si scaunul, este un criminal si trebuie tras la raspundere). Daca a fost revolutie la Giurgiu?...

Lucrurile ar trebui mult dezbatute si definite, pentru a ne apropia macar vag, de o concluzie!
Prin urmare eu, care foarte putin mai stiu din ceea ce s-a intamplat la revolutie, voi lasa interviurile, povestile, si imaginile sa vorbeasca de la sine!

Intai de toate trebuie sa spun ca eu, am vazut cum se tragea, au tras si in blocul nostru, avem 4 ani si tata alaturi de vecinul meu au iesit pe strada sa le spuna cretinilor de soldati ca nu sunt teroristi si ca au copii in casa, timp in care eu cu sora mea si cu fiul vecinului eram incuiati in debaraua din centrul apartamentului.


imgine din 2008 - Cart. Negru Voda - Giurgiu
Urme ale revolutiei....


interviuri ale celor ce au participat sau au fost martori la revolutia din 1989 in orasul Giurigiu:

"venem cu totii pe biciclete, stii cum era pe vremea aia? mii de biciclisti mergeau in fiecare dimineata spre munca si multi venea spre Santierul Naval si tot grupati plecau acasa. Asa. Si... veneam noi multi si la intersectie la Alei, acolo unde este si Muzeul, era Prof. Cainaru.... nu-l mai stii tu! si asta disperat cu inca unii ne oprea si zicea - haideti toti la prefectura - si ne instiga sa strigam in cor si sa mergem la prefectura! eu.. ce sa fac? pai i-am zis sa ma lase darcu in pace ca eu am copii la gradinita nu-mi arde de parade. Nu se tregea atunci, dar era deja armata pe strada, cu TAB-uri (adica blindate) si cu masinile de interventie, multi militieni... simteai pericolul dar... la noi, in Giurgiu nici pe 22 nu se stia sigur cine cu cine este!

In cartierul "Negru Voda" - Str. Negru Voda, erau babe proaste care ziceau ca sunt teroristi! si blocul asta de l-ai pozat, l-au ciuruit cu TAB-ul tocmai de pe soseaua Bucuresti, unde este acum TehnoSat sau... cum i-o mai zice; nu erau blocurile astea mari ale "renelului", aveau doar parterul facut, si asa au tras dementii aia de soldati, ca au zis unii ca acolo au vazut ei teroristi!"


alt intervievat:

"Eu cu ochii mei am vazut soldati, putoi d'astia de 18 ani, va dati seama? la 18 ani, arma in mana si inca 4 incarcatoare, si liberi sa traga, nimeni nu-i tragea la raspundere! pai asa s-au omorat, un prost, adolescent la 18 ani... tragea in sus incontinuu, si ii zicea lumea sa nu mai traga si el - ca mavrei sa te fac terorist? - asa au murit multi saracii in Bucuresti si la Timisoara. La Giurgiu, ti-am zis, se tragea, spre seara incontinuu dar in sus, numai casa fie panica, sa ne fie frica! ne ziceau ca e apa otravita, ca vencinii noistri pot fi teroristi, da! asa ziceau, militienii, securistii, da rmai ales aia de la armata!"


alt intevievat:

"Da domne! s-a tras! trageau ei in ei si strigau: STAI TERORISTULE STAI! si alalaltu zicea... Dane! tu esti ma? ....altii radeau si trageau, erau beti! asa cum erau si copii aia de i-a calacat ala cu masina de lapte, in fata bisericii "Mihail si Gavril". I-a facut martiri, si ala a fost accident rutier! ala de la volan era speriat, era si nitel ..afumat... si i-a sarit in fata unii care strigau moarte si alte alea... si erau beti ! ce sa mai... ce-a fost a fost!acu i-acu!"


alt intervievat:

"Noi am plecat de la AGRO COP - ca asa ne-au zis sefii, in fata la Prefectura, acolo langa Muzeu. Erau mii de oameni, si scandam tot felul de chestii, ba - jos Ceasescu-, ba - moarte comunistilor- ... pana cand au inceput unii sa zica ca au vazut teroristi in cladire, am fugit toti si niste militari au inceput sa traga ca bezmeticii peste tot, pe unde apucau, ca si ei erau speriati, erau niste copii!"



"Pe vremea aia eram Plutonier Major la Giurgiu, pe majoritatea ii trimisesera deja la Bucuresti cu autobuzele, dar multora le era frica sa mai plece, ca se omorau intre ei! Eram foarte speriat, aveam cativa militari cu mine! ce sa zic... ne-au cheat oamenii ca sunt teroristi la ei in bloc, si era una care urla ca din gura de sarpe ...ca defapt de batea cu barbatu, dar vecinii erau deja cu topoare si cutite la usa, ca cica sa omoare teroristii! i-am potolit! l-am luat pe barbatu nebunei si l-am bagat la arest sa nu-l omoare vecinii!
Ne mai plictiseam.... si trageam asa.. in sus, ca eu nu mi-am imaginat ca o sa pot sa trag asa pe strada prin oras.....eram parca amortit asa..nu prea m-am gandit ce am facut!

Erau unii, tot asa, il batusera pe unu la un pas de moarte si abea l-am scos de acolo, era militian, aia ziceau ca e terorist...dar defapt toti vroiau sa-i dea omoru ca el ii dedea in gat la securisti!

Multi soldati au murit atunci... din vina generalilor care dadeau ordine din burta, fara legatura cu ce era la fata locului, asa s-au omorat aia la Otopeni! unii stateau ascunsi, si un autobuz plin cu soldati mai fusese trimis de un general ca sa-i sprijine pe aia ascunsi! si...comandant le-a zis ca aia din autobuz sunt teroristi...! doar 2 au mai supravietuit! macel a fost!"


"noi, sa stii ca totusi ne bucuram... am facut si chef ca am scapat"

12 comentarii:

Anonim spunea...

"imagine din 2008 - Cart. Negru Voda - Giurgiu
Urme ale revolutiei...."

Urme ale gloantelor poate, ca sa fie "revolutie" trebuie sa existe si ceva "revolutionari", nu crezi?

Iar intervievatii tai sunt tare bine informati, cred ca erau atunci inchisi in case si se uitau la televizor sa vada ce mai zice "tovarasu' Ilici" si ai lui pe programul 1 :))

Unul inventeaza scenarii fantasmagorice cu TAB-uri care trag de la Technosat in blocurile de pe Negru Voda, uitand de faptul ca TAB-ul (Transportor Amfibiu Blindat) nu e tanc, si nu poti sa tragi cu el. Altul viseaza mii de oameni adunati la prefectura de langa muzeu (parca atunci acolo era sediul comitetului judetean de partid), iar altul isi "aminteste" cum a arestat un tip pentru a-l scapa de frica vecinilor.

Revin cu comentarii, acum plec in club, la XMas Party :)

GIURGIU spunea...

te rog ceva mai...Diana, daca mai vrei sa comentezi, te rog fa-o intr-un mod ce lasa loc la discutie, as vrea sa nu "ma pui la punct" de fiecare data, nu trebuie sa latrii, este suficient daca comunicam!
Nu am pretins ca a fost revolutie, nu am pretins ca ce-i in ghilimele este real, asa cum nu ti-am cerut sa ne spui unde te duci!

faptul ca un blindat al armatei a tras in blocul din imagini este 100% sigur! nu stiu cat stii tu dar..daca ai cu ce sa ma contrazici, fa-o te rog dar , repet , in mod deschis...si argumentat!
Iar acel...altul care viseaza...este mama, care a fost acolo, iar daca ai stii ce inseamna reper urban..ai afla ca oamnenii au schimbat denumirile dupa comunist .."s-au lepadat de ele"... te rog... fi mai isteata!
Cunosc pe cei intervievati... nu are sens sa pui la indoiala spusele lor.. as fi preferat sa discutam poate ceva mai productiv pe tema asta, dar... ca de obicei...10 cititori din care 5 vor sa-mi inchida gura sau ma contrazica sau "sa-mi dea in cap"..! ce sa zic mai... Diana...
Happy hollyday..daca tot s-a murdarit clubul de hengleza!

Prieteni...daca vreti sa vorbim, o face, daca nu... eu n-am nevoie de ultimatumuri si pareri... de dragul parerii, ca nu asta e scopul!

Anonim spunea...

Speram sa nu te superi, chiar nu am nimic cu tine si ma bucur ca un giurgiuvean are un blog atat de interesant (nu sunt ironica de data asta). Te citesc zilnic, inca de cand te-am descoperit, iar daca acum esti suparat pe mine, iti cer scuze. Sper sa mi le accepti, doar e ajunul Craciunului.

Si da, ai dreptate, din blindatele armatei se tragea in decembrie prin Giurgiu. Si ai dreptate si cand spui ca se tragea mai mult pentru a induce oamenilor acea stare de panica specifica revoltelor populare, neexistand tinte precise.

Ce ma doare pe mine e ca cei care au murit (nu in Giurgiu, ci in Timisoara, Bucuresti, Iasi) au murit degeaba, ucisi de naivitate. Ucigasii morali ai celor ce si-au dat viata atunci sunt cei ce ne-au condus in toti acesti (19) ani. Lucrul asta e valabil si pentru Giurgiu: primarul orasului era director general la ICMUG (una dintre marile intreprinderi socialiste ale orasului), cei doi viceprimari erau ingineri sefi la alte doua mari unitati de productie si lista poate continua... Cei care au trait acele vremuri ne pot spune ca una din conditiile sine qua non pentru a putea ocupa aceste functii era apartenenta politica la partidul comunist.

In rest, nu o sa mai spun nimic de data asta. Imi mai cer o data scuze si iti doresc un Craciun Fericit alaturi de cei dragi si un 2009 cum nici nu visezi.

Mi-as fi dorit si o ninsoare ca in povesti, dar mi-am amintit ca in Giurgiu avem probleme cu deszapezirea strazilor mai laturalnice. Si cum nu stau "la bulevard", prefer sa ma delectez cu amintirea ninsorilor de altadata. :)

GIURGIU spunea...

sper si eu sa ninga , macara nitel asa cat sa albeasca orasul "la fata", sa fie mai curat, mai romantic si de ce nu...mai primitor!

Liniste va doresc, si le doresc chiar si celor care au ajuns in functie pe pile si nepotism...spaga s minciuna, liniste din partea mea...!

Anonim spunea...

Pacat ca, cei care stiu mai multe despre rascoala din '89 sunt acum mai in varsta si nu prea comenteaza pe web.
Eu atunci eram soldat la U.M din Alei, si tot ce pot sa spun este ca a fost haos generalizat.
Si-mi mai amintesc ca tovarasul Iliescu, pe langa functia de director ICMUG, era si membru marcant in CC al PCR.

GIURGIU spunea...

Despre cei care nu stiu multe sau nimic despre evenimentele din 1989, atat de apropiate de noi si soarta noastra de astazi, sper sa afle o picatura si de pe acest blog, dar la fel de mult imi doresc sa puna la indoiala informatia aceasta si sa caute mai departe...!

Cat despre fostul tovaras Lucian Iliescu si actualul primar Lucian Iliescu, din Giurgiu, nu pot spune decat ca tocmai pozitia pe care a detinut-o l-a facut sa fie primar "ca e bun gospodar si carmuitor" cum spun unii, si cateodata si domnia sa, spre amuzamentul consilierilor plictisiti de acelasi discurs. Au fost vorbe ca-l cauta lumea sa-i faca felul in acele ziel, dar... cunosc oameni la fel de comunisti ca si el (don' primar), si pot confirma ca actiunile lui nu au fost impotriva cetatenilor, ca ii era frica rau si ca nu a tras din turla bisericii! :) asa cum a fost acuzat! :)

Generatiile noastre sunt cam de sacrificiu, se vor bucura cei care vin in urma noastra, ei au ceva mai multe sanse sa spuna ceva...pentru simplu fapt ca...mor comunistii!

Anonim spunea...

Despre turla bisericii va spun cu siguranta ca s-a tras in ea, dar daca s-a tras si din turla bisericii, asta nu mai garantez.
Tot in zilele acelea, noi soldatii, pazeam puturile de apa, pentru ca se auzise ca tov. Iliescu vrea sa otraveasca apa.Cu siguranta era o minciuna iar noi eram paranoici. Norocul lui a fost ca nu au pus mana pe el in zilele alea, ca nu cred ca ar fi scapat teafar.Nu stiu unde s-a ascuns si ce a facut atunci, dar e interesant de aflat.
Cat rau a facut tov. Iliescu in perioada aia, nu stiu, dar cu siguranta stiu ca a facut mult rau orasului dupa revolutie.
Toata lumea il lauda ca e bun gospodar, ca a facut si ca a dres..
N-a facut nimic pe banii lui.Tot ce s-a facut, s-a facut din banii nostrii, iar el e platit tot de noi sa faca.Daca nu face, se cheama neindeplinirea obligatiilor de serviciu si management defectuos si e infractiune.
hai ca deja devin plictisitor,

Anonim spunea...

au fost zile de panica care au trecut ca a fost prins soti ceausescu

Anonim spunea...

poate va-ti intrebat de multe ori de ce evenimentele din 89 giurgiu nu se stiu sau au fost sterse cu buna stinta.de cine?DE EI cine sunt ei sunt cei ce sau organizat imediad dupa fuga sotiilor ceausescu si sau inpartit in trei, primi au intrat in sediu FSN (cu sediul in cladirea partidului comunist in aleei)secunzii au organizat actiuni teroriste (au tras cu pusti de vanatoare sa tina populatia in panica)si ultimi au facut actiuni de dezinformari inpartiti in doua uni pe ruta bucuresti giurgiu si invers si alti deziformari in orasul giurgiu(lansau zvonuri ca sa intre populatia in panica sau sa-si scape tovarasi din situatii dificile) poate va intrebati de unde stiu toate acestea si va spun cu mana pe inima ca sunt printre putini giurgiuveni care au fost in prima linie si au vazut multe evenimente din timpul acela care mi-a produs insomni ani de zile.am vrut sa spun adevarul dar nu am putut sa ma lupt cu o adevarata caracatita. voi reveni cu sbiectele detaliate teroristi din giurgiu din dec. 89,dezinformatori din 89,caietul de insemnari din 89,afacerea revolutionari(pamanturi,apartamente)si ultimul dar cel mai detaliat accidentul de langa spital(la-m prins personal pe z.i.) astept intrebari pe aceasta tema. cum toate faptele din acele timpuri au fost prescrise asa ce am scris si eu e o gluma ........

GIURGIU spunea...

fiecare cu stolul lui...n-am inteles unde ai ajuns cu treaba asta, dar sunt momente in care unii pur si simplu mergem spre nimic. nu ca ar fi cazul de fata!

Anonim spunea...

acum dupa atatia ani,sa descoperit ca uni revolutionari cu acte au fost contra revolutiei si iau decazut din drepturi dar asta se intampla in alta parte nu la giurgiu,pentru ca anumite persoane care trebuia sa descopera ce sa intmplat la noi(un orasel mic in care stanga stie ce face dreapta)nu sau inplicat in nici un fel cu toate ca asta l-ea fost sarcina,sa va fie rusine.si pentru cine vrea sa afle adevarul va rog frumos sa nu ii intrebati pe revolutionari din giurgiu ce sa intaplat ca saraci nu stiu nimic ca de exemplu:cine a tras,cine a facut desinformare,de ce a disparut caietul de insemnari din acele zile.intrebati de fotbal de altceva de revolutia franceza etc. apropo chiar nu va ie rusine sa va numiti revolutionari si sa nu stiti nimic din intrebarile de mai sus

Anonim spunea...

Sa tras din tab si in blocuri si in biserica.sau tinut discursuri si chiar si la posta dupa tineret.dar mai bine dute .la club.nu cred ca ai putea purta o discutie despre evenimentele de la giurgiu...

Related Posts with Thumbnails